Sunday, July 11, 2010

Tre hurrarop


FAN. jag glömde ju göra er uppmärksamma på min vän Hds (vi går waaaaay back) stora dag i fredags.
Jag har förberett ett litet tal till dennes ära (Jag har stulit det ur boken "praktisk uppslagsbok vid festbordet, 180 tal vid olika tillfällen, band 1, 1964)

Mina damer och herrar!

vi har idag samlats här för att fira födelsedagsbarnet. visserligen är han inte direkt ett barn längre. Därom vittnar ju förövrigt också en enastående livsgärning han har bakom sig. Men han är fortfarande ung till både kropp och själ. Vi önskar honom alla, att det nya år som nu inbryter, skall bli honom och hans familj till lycka och välsignelse. Och dessa välgångsönskningar låter vi följas av en skål och ett trefaldigt leve för födelsedagsbarnet! Han leve! (tre hurrarop.)

Jag kör en till:

Mina damer och herrar!

Jag ber er att tillsammans med mig höja en skål för dagens jubilar. Han är allas vår vän, och vi känner honom alla så väl, att jag inte behöver gå närmare in på den långa listan över alla hans goda egenskaper. Han är en hedersman, en högt aktad och ärad man i samhällets tjänst och en trogen och oegennyttig (oegennyttig?! hello 1964!) vän. vi önskar honom därför all lycka för framtiden och höjer ett rungande trefaldigt leve för honom. Leve Hd Svensson. Han leve! (tre hurrarop)

2 comments:

Hd said...

Tack karin, jag vet inte vad jag ska säga...

Karin Andersson said...

ett tack räcker gott och väl! :)